طریقه فریز کردن میوه (در آبمیوه و بستنی فروشی ها)

نحوه فریز کردن میوه

میوه ها فصلی هستند بعضی از میوه ها رو نیاز هست تابستان فریز بشن و بعضی دیگر باید در زمستان فریز شوند. این کار برای هر کسی که توی صنف آبمیوه و بستنی فعالیت میکنه واجبه تا بتونه آبمیوه های مختلف رو در چهار فصل سال توی منو مغازش قرار بده مربا و کمپوت درست کردن تنها راهی نیست که برای نگهداری میوه توصیه میشود یکی از روش ها برای نگهداری از میوه ها فریز کردن میوه ها میباشد،

اما فریز کردن میوه قواعد و اصولی دارد که باید آنها رعایت شوند در غیر اینصورت میوه ها در زمان فریز بودن خراب شده یا کیفیت خود را از دست خواهند داد و دیگر در هنگام مصرف کیفیت مناسب رو ندارند. به همین دلیل ما در این مقاله رازهای نگهداری و فریز کردن میوه ها را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید در فصول سرد سال میلک شیک های میوه ایی و آبمیوه های متنوع را درون منوی خود جای دهید و نیاز مشتریان مجموعه خود را مرتفع سازید.

در فصول اول سال یعنی بهار و تابستان تنوع میوه ها بسیار بالاست و شما باید وارد فاز فریز کردن میوه شوید تا در پاییز و زمستان نیز بتوانید از این میوه ها استفاده کنید. در غیر اینصورت شما در فصول سرد سال به مشکل بر می خورید و ممکن است مشتریان خود را از دست بدهید برای همین فریز کردن میوه ها از اهمییت بالایی برخودار است. امّآ اگر از روش های نگهداری میوه های تابستانی مطلع باشید بسیار به رشد مغازه آبمیوه و بستنی فروشی خود کمک کرده اید و سود مالی خوبی را بدست می آورید.

چه میوه هایی را باید در ابمیوه فروشی فریز کنیم؟

میوه های مختلفی وجود دارند که باید فریز شوند و شما باید در فصل تابستان اقدام به فریز کردن آنها کنید ولی باید این فریز کردن میوه به گونه ایی باشد که ارزش غذایی این میوه ها حفظ شده و مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات از بین نروند.

میوه های پر فروش که در شغل آبمیوه و بستنی فروشی میباشند و میشود آنها را فریز کرد میتوان به فریز کردن میوه هایی همچون آناناس،هلو،انبه،توت فرنگی،انار و شاتوت اشاره کرد. در ضمن بعضی از میوه ها مثل موز و سیب را در چهار فصل سال به راحتی میتوان پیدا کرد پس نیازی به فریز کردن این نوع میوه ها اصلا نیست.

وسایل مورد نیاز و رازهای نگهداری و فریز کردن میوه ها

فریز کردن میوه ها نیاز به وسایل خاص و گران قیمت ندارد و با لوازم و وسایل ساده میتوانید اقدام به این کار کنید پاکت های زیپ دار مهم ترین لازمه برای فریز کردن میوه است. پاکت های زیپ دار برای فریز سازی و خشک کردن میوه مناسب هستند و برای خوراکی های پوره دار و شیره دار اصلا توصیه نمیشود و مناسب نیستند.

فریزر کردن میوه

برای مواد نیمه مایع و مربا بهتر است از پلاستیک های سفت تر و محفظه های شیشه ایی استفاده کنید. اگر انتخاب شما محفظه های شیشه ایی است باید بسیار مواظب نگهداری آن باشید زیرا محفظه های شیشه ایی شرایط مراقبتی حساسی دارند و ممکن است شیشه ها خُرد شوند به همین منظور تا جای ممکن از پلاستیک های سفت و محکم استفاده کنید.

یکی دیگر از گزینه ها برای فریز کردن میوه در ابمیوه فروشی ها کاغذ های فریزر،نوار چسب فریزر و فویل ها میباشند. این لوازم که نام برده شد به منظور نگهداری و ذخیره سازی خوراکی ها برای بلند مدت لازم هستند. البته دچار سوتفاهم نشوید منظور ما از بلند مدت سالها نیست بلکه این فریز کردن میوه ها باید بین ۶ تا ۱۲ ماه انجام صورت پذیرد. در غیر این صورت اگر میوه های فریز شده خراب هم نشوند دیگر ارزش غذایی برای مصرف کننده ندارند. زیرا هرچه میوه را به مدت طولانی تری در فریزر نگهداری کنید کیفیت میوه پایین تر می آید.

میوه و سبزیجات را پیش از منجمد کردن خوب بشویید: یکی از نکات نگهداری میوه و سبزی در فریزر این است که آنها را خوب بشورید.

شما برای فریز کردن میوه های مدنظرتان باید حتما آنها را قبل از فریز کردن خوب بشورید به خصوص اگر آن میوه ها نیاز به پوست کندن نداشته باشند. و سپس بعد از شستن میوه ها باید بگذارید آنها به خوبی خشک‌ شوند. ولی بعضی میوه ها باید پوست آنها گرفته شود و هسته آن میوه ها را در آورید و خُرد کنید. میوه هایی که بطور کامل خیلی خوب فریز می شوند عبارتند از موز،بری ها،گیلاس،مارچوبه،گوجه فرنگی،انار و….

چه میوه هایی را پیش از فریز کردن باید خُرد کنیم

پس از شستن میوه ها شما باید بعضی از آنها را که بطور کامل فریز نمی شوند را خُرد کنید و فریز کنید. محصولاتی که بهتر است خرد شده و فریز شوند عبارتند از آوواکادو،انبه،آناناس و… دیگر میوه هم هستن که میتوان از آنها نام برد اما ما میوه های مناسب شغل آبمیوه و بستنی فروشی را مد نظر قرار داده و بررسی میکنیم. شما این میوه ها را باید بشورید و بعد پوست کنده و هسته آنها را جدا کنید و بعد از آن هم میوه که میخواهید فریز کنید را قطعه قطعه کنید و درون پاکت های زیپ دار قرار دهید. ذرت برای فریز کردن انعطاف زیادی دارد و میتوانید ذرت را بطور کامل فریز کنید و یا دانه های آن را از چوب اش بتراشید و دانه های ذرت را فریز کنید نظر من این است که ذرت را بتراشید و دانه ایی فریز کنید با اینکار هنگام استفاده نیز راحت تر هستید.

چه سبزیجاتی را بهتر است پیش از منجمد کردن بپزید

اغلب سبزیجات باید قبل از فریز شدن جوشانده و پخته شوند. برای این کار سبزیجات مورد نظر خود را داخل آب سرد قرار دهید تا بیش از حد پخته نشوند و همین مقدار پختگی کفایت می کند. اگر مدت زمان پخت این سبزیجات بیشتر از ۳الی۴ دقیقه شود سبزیجات له میشوند. این کار باعث میشود که رنگ مواد غذایی آنها حفظ شده و میکرو ارگانیسم های سطحی که منجر به فاسد شدن میشوند از بین بروند. بعضی از سبزیجات نیاز به جوشاندن ندارند مانند ذرت،گوجه فرنگی،پیاز،کدو حلوایی و میوه ها هم که اصلا نباید جوشانده شوند و علاوه بر میوه ها سبزیجات برگ دار هم نیاز به جوشاندن ندارند.

استفاده از اسید سیتریک در فریز کردن میوه و سبزیجات

یکی از موادی که میتوانید در فریز کردن میوه ها استفاده کنید اسید سیتریک است. از اسید سیتریک بیشتر برای کنسرو سازی غذاها استفاده میشوند تا میکرو ارگانیسم های آن از بین بروند و از تغییر رنگ مواد کنسرو شده جلوگیری شود. این فرایند کنسرو سازی برای فریز کردن میوه و سبزیجات هم درست است. فکر کنید شما بعد از این همه کار و هزینه برای فریز کردن میوه و سبزیجات مورد نیاز مغازتان با تغییر رنگ آنها مواجه شوید و نتوانید از آنها استفاده کنید در این صورت وقت و هزینه شما به هدر میرود. شما میتوانید یک محلول دستی درست کنید و میوه ها را در این محلول قرار دهید و در آورید یا این محلول را روی میوه ها اسپری کنید .

طرز درست کردن این محلول بسیار ساده است فقط کافی است نیم قاشق چایخوری اسید اسکوربیک(از داروخانه تهیه کنید)در هر سه قاشق غذا خوری آب یا یک قاشق غذاخوری آبلیمو در هر چهار فنجان آب استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات چه مدت در فریزر سالم می مانند؟ میوه ها تا یک سال خوب و سالم می مانند و سبزیجات تا هجده ماه در فریزر قابل استفاده هستند. میوه ها را نگذارید تا کاملا یخ آنها باز شود و له شوند زیرا هر چه یخ تر باشند طعم و مزه بهتری دارند. سبزیجات را نیز بهتر است درست بعد از در آوردن از فریزر بپزید و اجازه ندهید یخ آنها زیاد باز شود.

حال که با روش های فریز کردن میوه ها و سبزیجات در فریزر آشنا شدید خیلی خوب باید بدانید که چه میوه هایی را میتوان فریز کرد و چه سبزیجاتی را پیش از فریز کردن باید پخت و نکات لازم در خصوص فریز کردن میوه و سبزیجات را متوجه شدید. امیدواریم بتوانید به کمک این نکات به سادگی میوه ها و سبزیجات مدنظرتان را فریز کنید و با فریز کردن میوه ها و سبزیجات بتوانید تازگی و طعم میوه های بهاری را در زمستان برای خودتان و مشتریان مغازه تان به وجود بیاورید.


با ارزوی موفقیت روز افزون شما : آیس اورجینال 

کسب و کارتان پر رونق و روزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین محصولات

بار سفت کن 16 لیتری البرز سرمایش
اقساطی

۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

جدید

۴۷,۹۰۰,۰۰۰ تومان

جدید

۴۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان

جدید

۲۹,۲۰۰,۰۰۰ تومان

جدید

۲۷,۲۰۰,۰۰۰ تومان

Please select listing to show.
با ما در ارتباط باشید

درخواست مشاوره رایگان