برقراری ارتباط با دیگران یک هنر بسیار کاربردی و ارزشمند است”ما به این هنر نه تنها در زندگی بلکه در کسب و کارمان هم نیاز داریم.
همانطور که برقراری ارتباط با مردم شخصیت فرد را نشان میدهد”در کسب وکار هم نحوه برخورد پرسنل با مشتریان تخصص و حرفه ایی بودن مجموعه شما را نشان میدهد.
برخورد با مشتری اگر به درستی صورت بگیرد تاثیر بسیار خوبی روی برند شما دارد.
بسیاری از مردم دوست دارند وارد مجموعه ایی شوند که فضای گفتگو در آنجا بسیار خوب باشد و بتوانند اگر انتقادی دارند به راحتی بیان کنند”و شما با این کار رضایت آنان را جلب می کنید و تبدیل به مشتریان وفادار شما می شوند.
همیشه رفتار خوب و مشتری مداری اگر با دادن اطلاعات به صورت هوشمندانه و اصولی صورت بگیرد ترکیب برنده است.
و با فیدبک هایی که دریافت خواهید کرد ایرادات مجموعه تان را متوجه می شوید و در مسیر درست تری قرار می گیرید”این کار حتی از تخفیفات و طراحی لوگو ….. هم بیشتر برای شما سودمند خواهد بود.
ذات انسان دنبال بهترین هاست و اگر شما بهترین ها را به مشتری ارائه دهید آنها را به خود وفادار کردید یکی از همین کارها برخورد با مشتری است که از قضا مهم ترین خدمت شما به مشتری است و همیشه در یاد مشتری می ماند.
حال برخورد با مشتری چگونه باید صورت پذیرد؟
قبل از اینکه بخواهم این موارد را به ترتیب به شما بگویم یک جمله به شما میگویم که هم در ذهن خودتان و هم در ذهن کارکنانتان باید حک شود.
با دیگران همانطور برخورد کن که دوست داری با تو برخورد شود.
این جمله را هرگز از یاد نبرید و در مجموعه تان پیاده سازی کنید و خواهید دید که چه نتایج چشمگیری برای مجموعه تان رخ خواهد داد.
در برخورد با مشتری مختصر و مفید صحبت کنید
برای مشتری سخنرانی نکنید اگر مشتری در مورد محصولی سوال پرسید با دو یا سه جمله جوابش را بدهید.
اگر که نیاز به حرف زدن بیشتری بود شما باید سعی کنید مشتری را با خود همراه کنید و از او در مورد محصولاتی که مدنظرش است سوال کنید.
اگر بیش ازحد صحبت کنید مشتری حس میکند میخواهید جنس نا مرغوبی را به او بدهید. این را بدانید مردم عاشق صحبت کردن با یک شنونده خوب هستند.
طوری رفتار کنید که مشتری فکر کند فرد مهمی است
قطعا مشتری فرد مهمی محسوب میشود و اگر مغازه ایی مشتری نداشته باشد هر چقدر هم عالی باشد فایده ایی ندارد و ورشکسته است در مواجه با مشتری این را در ذهن خود داشته باشید.
پس در مقابل مشتری به گونه ایی رفتار کنید که گویا او فرد بسیار مهمی است و از جایگاه بالایی برخودار است.
در مجموع رفتار شما باید به گونه ایی باشد که فرد در مجموعه شما خود را موذب نبیند و احساس راحتی کند با این کار است که دوباره راغب به خرید از مجموعه شما خواهد شد.
وسط حرف مشتری نپرید
هیچکس دوست ندارد وقتی در حال صحبت کردن است کسی وسط حرفش بپرد و کلام اش را قطع کند”مشتری ها معمولا دوست دارند در مورد مسائل مختلفی مثل گران شدن اجناس و…. صحبت کنند و با انتقاد خود را خالی کنند.
وظیفه شما این است که به حرف او کامل گوش دهید و به جای قطع صحبت هایش وارد گفتگو با او شوید و از او بخواهید نظرات اش را برای بهبود این مشکل ها بیان کند.
با این کار هم مشکل محصولات خود را متوجه خواهید شد و قدم در اصلاح اش بر می دارید و هم مشتری از اینکه شما برای حرف و نظرات او ارزش قائل شدید و به او گوش کردید احساس رضایت میکند.
مدیریت مکالمه در زمان های مشکل
ممکن است شما محصولی که مشتری میخواهد را موجود نداشته باشید و یا تمام کرده باشید”باید این خبر را با لحن صمیمانه و درست بیان کنید و یا حتی با فهمیدن سلایق اش پیشنهاد دیگری به او بدهید تا لبخند رضایت در برخورد با مشتری را بدست آورید.
به دنبال خشنود کردن مشتریانتان باشید
در برخورد با مشتری ببینید مشتریان شما از چه چیزهایی خوششان می آید و بعد به دنبال جلب رضایت و خشنودی آنان بروید”شاید این نکته در نظرشما اهمییت زیادی نداشته باشد ولی بدانید تاثیر بسزایی دارد زیرا مشتری متوجه میشود برای علایق او ارزش قائل هستید.
در برخورد با مشتری از مشتری های قبلی بد نگویید
قطعا برای خود شما هم پیش آمده هنگامی که مشتری قبل از شما مغازه را ترک میکند فروشنده به شما میگوید گیر عجب آدم هایی افتادیم و یا……. در آن لحظه شما چه تصوری از فروشنده در ذهن تان شکل میگیرد.
احتمالا با خود خواهید گفت اگر شما هم چیزی بگویید پشت سر شما هم همین جملات را می گوید . پس هیچوقت در برخورد با مشتری حاضر از مشتری غایب بد گویی نکنید.
با مشتری های شاکی حرفه ایی برخورد کنید
وقتی مشتری انتقادی به مجموعه یا محصولات شما وارد می کند شما نباید سریعا گارد بگیرید و برخورد حق به جانب کنید.
سعی کنید اول به حرف های مشتری گوش کنید و اگر می توانید مشکل پیش آمده را در نهایت ادب و احترام حل کنید حتی اگر آن شخص به شما بی احترامی کند.با اینکار او نیز از رفتار خود پشیمان شده و باعث میشود به مشتری وفادار شما تبدیل شود.
هر وقت که توانستید مشتری را مثل دوست خود ببینید و فقط به فکر منفعت مالی نبودید میتوانید رضایت مشتری را جلب کرده و به اهداف مالی خود برسید.
سعی کنید با مردم همواره ارتباط مثبت ایجاد کنید تا نام نیکی از شما و مجموعه تان در ذهن مردم نقش ببندد.
با ارزوی موفقیت روز افزون شما : آیس اورجینال
کسب و کارتان پر رونق و روزی